شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) چیست و چگونه برای کسب وکار خود KPI تعریف کنیم؟

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • شکلای جور واجور روش هدف دار بازاریابی
  • بازاریابی هدف دار

سرفصلای مقاله

 

  • تعریف شاخص کلیدی کارکرد KPI
  • در انتخاب KPIهای خود از معیارهایSMART استفاده کنین
    • در انتخاب شاخصای کلیدی کارکرد (KPI)های خود حتی می­تونید از معیارهای SMARTER هم استفاده کنین.
  • چیجوری واسه کار و کاسبی خود KPI تعریف کنیم ؟
  • چه چیز باعث موثر بودن شاخصای کارکرد کلیدی (KPIs) می ­شه؟
  • شاخصای کارکرد کلیدی ( KPIs ) هنوز در رابطه هستن؟

 

امتیاز این پست

کارکرد خود رو در راه رسیدن به اهداف کلیدی کار و کاسبی اندازه بگیرین.

تعریف شاخص کلیدی کارکرد KPI

شاخص کارکرد کلیدی یا Key Performance Indicator که به طور خلاصه KPI  نامیده می شه، یه ارزش قابل اندازه­ گیریه که نشون می­دهد شرکت چقدر به شکل موثر به اهداف کلیدی کار و کاسبی خود دست پیدا می کنه، سازمانا شاخصای کارکرد کلیدی رو در چندین سطح جور واجور واسه امتحان موفقیت شون در رسیدن به اهداف بهره می ­گیرند. KPIها (KPIs) در سطح بالا بر کارکرد کلی شرکت تمرکز می­کنن و KPIهای سطح پایین روی فرایندها در دپارتمانایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز می­کنن.

 

عموماً واسه هر فعالیت باید شاخصای اصلی آزمایش رو مشخص کنین. مثلا واسه امتحان اندازه کارکرد سایت خود لازمه KPIای مشخصی رو تعریف کنین که از راه اندازه گیری اون قادر باشین اندازه پیشرفت و چگونگی کارکرد خود رو سبک سنگین کنین، در این مورد شاخصای کلیدی کارکرد (KPIs) ممکنه اندازه بازدید از سایت، اندازه تبدیل مخاطبان، رتبه سایت در گوگل، درصد مانایی مخاطبان در سایت و مواردی مثل این به عنوان KPIs مشخص شن. در نظر داشته باشین واسه تعیین شاخصای کارکرد کلیدی باید به اهداف کار و کاسبی خود توجه کنین و شاخصایی رو انتخاب کنین که کرد تحقق اهداف بیزینسی شما از جنبه های جور واجور باشن.

در انتخاب KPIهای خود از معیارهایSMART استفاده کنین

یکی از راه­های تشخیص ربط داشتن KPI به کار گیری معیارهای SMARTه. هر کدوم از این حروف اول کلمات خاص(Specific)، قابل اندازه ­گیری (Measurable )، قابل رسیدن (attainable)، در رابطه (Relevant) و مقید به زمان (Time-bound) هستن.
در تعیین شاخصای کلیدی کارکرد واسه کار و کاسبی تون سوالات زیر رو در نظر بگیرین، به این صورت میتونین بهترین KPIs رو جهت امتحان اندازه تحقق اهداف کار و کاسبی تون، انتخاب کنین :

  • اهداف کار و کاسبی تون مشخص و تعریف شده؟ (هدف کسب جایگاه مشخصی در بازاره یا به دست آوردن حاشیه سود و درآمدی معلوم و مشخص)
  • میشه روند تحقق هدف رو اندازه گیری کرد؟ (مثلا ممکنه هدف رسیدن به سهام مشخص یا اندازه حاشیه سود تعریف شده ای باشه.)
  • هدفی که تعیین کردین در دنیای واقعی قابل دسترسه؟ (هدفی رو واسه کار و کاسبی خود انتخاب نکنین که با در نظر گرفتن امکانات و منابع فعلی توانایی تحقق اون وجود نداشته باشه.)
  • هدفی که انتخاب کردین چقدر با سازمان و شرکت تون سازگاره؟ (اهداف باید هم جهت با روشای هدف دار کلان شرکت باشه.)
  • در چه محدوده وقتی باید به اهداف تعیین شده دست پیدا کنین؟ (تعیین بازه وقتی از جمله ملزومات تعیین KPI محسسوب می شه، حتما این مورد رو در شاخصای آزمایش کارکرد خود وارد کنین.)

 

 

در انتخاب شاخصای کلیدی کارکرد (KPI)های خود حتی می­تونید از معیارهای SMARTER هم استفاده کنین.

معیارهای SMART هم اینکه می­تونن به SMARTER هم اینکه آزمایش (Evaluate) و آزمایش دوباره (Reevaluate ) پیشرفت پیدا کنن. این دو قدم بسیار مهم هستن چون آزمایش همیشه KPIهایتان و رابطه شون به کار و کاسبی تون خیال تون رو راحت می­کنه. مثلا اگه در سال جاری شما از درآمد هدفتون تجاوز کرده ­اید باید مشخص کنین که این به دلیل خیلی دست کم گرفتن هدفتونه یا به عوامل دیگری برمی­ شه.

چیجوری واسه کار و کاسبی خود KPI تعریف کنیم ؟

تعریف KPI به علم ومهارت نیاز داره و میتونه بسیار غیر قابل تحمل باشه. واژه نافذ در KPIs ،Key به معنی کلیدیه. این به اون معنا هستش که شاخصای کلیدی عملکردی که تعریف می کنین باید به درآمد یا نتیجه و خروجی حاصل شده از کسب وکارتون در رابطه باشه. KPIs معمولاً با شاخصای کار و کاسبی اشتباه گرفته می شن. علارغم اینکه این دو بیشتر به یه منظور استفاده می شن، شاخصای کلیدی کارکرد باید براساس اهداف اصلی کار و کاسبی تعریف شه.
واسه تعریف KPIای مناسب در کار و کاسبی تون، مراحل زیر رو دنبال کنین :

  • خروجی مطلوب شما چیه؟ (میتونه، درآمد ، سود، سهم بازار بیشتر، تعداد دنبال کننده، دانلود و یا هرچیز دیری باشه.)
  • به چه دلیل این خروجی واسه شما مهمه؟ (دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود رو بازگو کنین.)
  • چیجوری می خواید روند تحقق هدف رو اندازه گیری کنین؟ (روشای آزمایش خود راشرح بدین، مثلا با به کار گیری اطلاعات آماری و تحلیل اونا یا تحلیل گوگل و …)
  • چیجوری می تونین بر خروجی تعریف شده اثر بذارین؟ (مثلا با به کار گیری اجرای کمپینای بازاریابی و تبلیغاتی بتونه روند رو تسریع ببخشین یا ….)
  • چه کس یا کسائی مسئول خروجی کار و کاسبی هستن؟(بسته به اینکه سازمان شما چقدر بزرگه، چه اهدافی رو تعیین می کنین، اهداف شما به کدوم دپارتمان مربوط مشود و در هر دپارتمان مسئولین چه کسائی ان، مشخص میشه مسئولیت خروجی کیست)
  • چیجوری متوجه میشین که به اهداف تون رسیده این؟ (در این بخش باید مشخص کنین چه اتفاقاتی به معنی تحقق اهدافه، به کار گیری معیارای SMART دلیل میشه اهداف قابل اندازه گیری و قابل لمس رو در نظر بگیرین.)
  • چند وقت یه بار روند تحقق هدف رو بازبینی می کنین؟ (این کار دلیل میشه گپا و عیب و ایرادات مربوط به روند مشخص شه و با رفع اون روند تسریع شه.)

مثلا اگه هدف شما افزایش درآمد در سال جاری باشه، بهتره رشد فروش رو به عنوان KPI در نظر بگیرین. به این صورت طبق گامای زیر عمل کنین تا KPI خود رو به بهترین روش مشخص کنین :

  • خروجی مطلوب افزایش درآمد فروش به اندازه ۲۰% در سال جاریه.
  • رسیدن به این هدف دلیل میشه کار و کاسبی سود رسون باشه.
  • روند تحقق هدف به عنوان افزایش در درآمد اندازه گیری میشه.
  • با استخدام کارکنان اضافی فروش، و تشویق مشتریان موجود به خرید بیشتر بر اندازه فروش اثر میذاریم.
  • مدیر فروش در مورد این ملاک مسئوله.
  • اگه درآمد در سال جاری دست کم به اندازه ۲۰% زیاد شه یعنی هدف تعیین شده محقق شده.
  • KPI در نظر گرفته شده به صورت ماهانه اندازه گیری شده و مورد بررسی قرار میگیره.

همونطور که در مثال مشخصه ، با تعیین درست هدف و KPI مناسب واسه آزمایش اون می تونین تحقق اهداف کار و کاسبی خود رو کنترل و مدیریت کنین.

چه چیز باعث موثر بودن شاخصای کارکرد کلیدی (KPIs) می ­شه؟

یه KPI فقط به اندازه اون عملی که برمی­ انگیزد ارزشمنده. در خیلی از مواقع سازمانا کورکورانه KPIهای به رسمیت شناخته شده در صنعت رو اتخاذ می­ کنن و بعد تعجب می­ کنن که به چه دلیل اون KPI، هدف کار و کاسبی خود اونا رو مشخص نکرده و در ایجاد هرگونه تغییر مثبتی شکست خورده. یکی از مهم­ترین جنبه ­های شاخصهای کارکرد کلیدی (KPIs) که بیشتر ندیده گرفته می­شه اینه که اونا انگار زنجیره های ارتباطی هستن. اینطوری اونا هم با قوانین و به روشای مشابه هر شکل دیگری از رابطه باقی می­ مانند. هر چی اطلاعات روشن، کوتاه و در رابطه باشه احتمال اینکه درک شه و به اون عمل شه بیشتره. براین پایه اگه واسه کمپینای بازاریابی خود شاخصای کلیدی کارکرد رو مشخص کنین، امکان موفقیت کمپیناتون افزایش میابد چون که می دونین بر تحقق چی باید تمرکز کنین.

 

 

واسه ایجاد روش هدف دار بازاریابی  و فرموله کردن KPIا تیم شما باید با اصول اولیه شروع کنه و بدونه که اهداف سازمانی شما چیه و چه برنامه ­ای واسه رسیدن به اونا دارین و کی می ­تونه روی این اطلاعات کار کنه. ممکنه این کار یه روند تکراری باشه که شامل بازخوردهای تحلیل کنندگان، مسئولان دپارتمانا و مدیرانه. اگه شناخت ماموریت محقق شه شما درک بهتری از اینکه کدوم یکی از فرایندهای کار و کاسبی باید از راه KPIها (شاخصای کارکرد کلیدی) اندازه ­گیری شن و اون اطلاعات باید با چه کسائی به اشتراک گذاشته شه، به دست میارین.

شاخصای کارکرد کلیدی ( KPIs ) هنوز در رابطه هستن؟

KPIها بیشتر بار معنایی منفی به همراه خود دارن. بدیش اینه خیلی از کار و کاسبیای نوپا شروع به کهنه و بی اعتبار در نظر گرفتن نظارتای KPI کرده ­ان. و این به اون دلیله که KPIا قربونی انسانی ­ترین مشکل یعنی”کمبود ارتباطات” شدن.
KPIها فقط به اندازه ­ایی مهمن که شما بخواین. KPIها واسه برآوردن انتظارات سطح بالایی که از اونا هست، نیازمند صرف زمان، تلاش و پذیرش کارکنان هستن. برناردمار، در مقاله­ اش”What the heck is a KPI”  درباره شاخصهای کارکرد کلیدی ( KPI ) میگه: تا وقتی که KPIها کمتر به درد بخور واقع شن (بستگی داره که از کی این سوال رو می­پرسید؟) ارزش بالقوه اونا در دستان کسانیه که از اون بهره می­ گیرند.

 

 

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


۵ Comments

  1. خرداد ۱, ۱۳۹۷ در ۱:۱۹ ب.ظ

    با سلام و احترام
    از توضیحات کامل شما آخر تشکر و سپاسگذاری رو دارم

    جواب
  2. مرداد ۲۵, ۱۳۹۷ در ۵:۱۲ ب.ظ

    توضیحات بسیار آموزنده و کاربردی بود .سپاس

    جواب
  3. آبان ۲, ۱۳۹۷ در ۲:۰۷ ب.ظ

    خیلی هم عالی
    کاش فنی تر بحث می کردین.
    سپاس

    جواب
  4. آذر ۱۹, ۱۳۹۷ در ۹:۰۵ ب.ظ

    سلام عالی بود وقابل فهم چه خوب که بیشتر بشه مطالب وگسترده تر

    جواب
  5. اسفند ۴, ۱۳۹۷ در ۹:۵۳ ق.ظ

    واسه مرکز تماس چه شاخصایی تعریف کنیم بهتره؟

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۹ − ۴ =