محتوای همیشه سبز چیست و چگونه آن را تولید کنیم؟

تولید محتوا ناب و مهم اصلا کار خیلی آسونی نیس این حرف رو آدمایی درک می کنن که واسه یه مدت درگیر در روند تولید محتوا شده باشن. اما ایجاد محتوای همیشه سبز (evergreen content) به شما امکان خودکار کردن تلاشای فروش و اقدامات مارکتینگ رو ماه ها یا حتی چند سال پس از منتشر کردن اولیه مطلب میده.

پس محتوای همیشه سبز منتشر کنین و از امتیازات اون سود ببرین و واقعا معنی همیشه سبز بودن اینه که بیشتر از هر چیز عزم داره تا باری از روی دوش تولیدکنندگان محتوا برداره.

سرفصل محتوا

  • محتوای همیشه سبز چیه؟
  • چگونگی تولید محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content
  • سئو همیشه سبز: ترکیب محتوای همیشه سبز با کلمات کلیدی
  • چند تا نکته مهم در نوشتن محتوای همیشه سبز
  • پنچ نوع محتوای همیشه سبز
    • ۱٫ سؤالات عادی
    • ۲٫ واژه نامه
    • ۳٫ موضوعات تاریخی
    • ۴٫ چک لیست
    • ۵٫ محتوای بهره وری
  • اهمیت محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز چیه؟

محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content انگار از محتوا میگن که با گذشت زمان ارزش و بار محتوایی خود رو از دست نمی ده و همیشه واسه مخاطبان خود کاربردی و جذابه.

واسه این که فرق این نوع از محتوا رو با بقیه شکلای جور واجور اون به طور کامل درک کنین. عنوان همین مقاله رو در نظر بگیرین “محتوای همیشه سبز چیه و چیجوری اونو تولید کنیم؟” موضوع این مقاله واسه مخاطبانی که به دنبال معنی و معنی محتوای همیشه سبز هستن همیشه (یا دست کم در بازه وقتی بلندمدتی) تازه و جذابه.

یعنی این مقاله تاریخ انقضا نداشته و ارزش اون با گذشت زمان از بین نمی ره.

اما در مقابل این نوع از محتوا گونه دیگری از محتوا هم هست که ارزش اون همیشگی و همیشگی نبوده و مثلا میشه یه متن گزارش خبری رو در نظر گرفت هر چند واسه زمان حال ارزشمنده ولی با گذروندن زمان بخشای خیلی از اون ارزش و جذابیت خود رو واسه مخاطبان از دست میده و واسه مخاطبان ارزش موقتی و مقطعی داره.

محتوای همیشه سبز وب از پایه تاریخ انقضا نداره و ارزش خود رو در دراز مدت حفظ می کنه. مثلا مطالبی که در مورد انتخابات امسال نوشته شده، شش ماه بعد دیگه ارزشی نداره و همیشه سبز نیس. واژه های کلیدی مربوط به اون در قبرستان گوگل (Google graveyard) دفن می شن و دیگه جستجو نمی شن مگه با احتمال خیلی کم.

در این نوشته تلاش داریم در مورد چگونگی تولید محتوای همیشه سبز که حتی در ۱۰ سال آینده هم واسه ما ارزش تولید کنه، توضیحاتی ارائه بدیم.

چگونگی تولید محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content

واسه تولید محتوای همیشه سبز، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و یا بقیه نرم افزارا و برنامه های که شما واسه بررسی و بررسی سایت انتخاب می کنین، بهترین حامی شمان.

اگه شما مدت زمان زیادیه که وبلاگ نویسی می کنه شک نداشته باشینً مجموعه ای بزرگ از مقالات و مطالب در دسترس شما قرار داره و به مطالب خود مراجعه کنین و لیستی از اونا که هنوز مورد توجه قرار می گیرن رو جفت و جور کنه.

موارد که انتخاب کردین رو با دقت خاصی بررسی و بررسی کنین اگه امکان بروزرسانی دارن اونا رو به روزرسانی کنه.

محتواای محبوب و پر بازدید سایت و وبلاگ شما همیشه باید تازه به نظر برسن. به جای این که در سایت و یا وبلاگ خود زمان ارسال نوشته رو نمایش بدین می تونین آخرین به روزرسانی اونو نمایش بدین.

بازدید سایت

اگه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنین می تونین از افزونه Last Modified Timestamp استفاده کنین. نمایش آخرین به روزرسانی مطلب دلیل می شه که مخاطبین ببینه که مطلبی که مشاهده می کنه به روز شده و اطلاعات قدیمی به اون ارائه نمی شه.

اما لازمه بدونین که محتوای همیشه سبز:

  • متن اخبار
  • آمار و ارقام که ممکنه در هر لحظه عوض شه
  • مقالات در مورد یه اتفاق خاص یا یه فصل خاص سال
  • مقالاتی با تکیه بر تمایلات حال حاضر کاربران
  • و …
    نیس.

محتوای همیشه سبز رو میشه در دسته هایی از مقالات زیر یافت:

  • لیستی از منابع
  • سوالات عادی
  • بهترین نکات
  • مقالات How To
  • بررسی اجناس
  • ویدیو

تولید محتوا در چارچوب دسته بندیای گفته شده٬ مقاله شما رو خود به خود تبدیل به محتوای همیشه سبز نمی کنه اما این چارچوبا به شما کمک میکنن تا در تولید محتوای همیشه سبز قدرت مانور بیشتری داشته باشین.

سئو همیشه سبز: ترکیب محتوای همیشه سبز با کلمات کلیدی

بهتره محتوای همیشه سبز دور کلمات کلیدی اصلی جفت و جور شه، اگه که می خوایم رتبه اول رو در نتیجه جستجوی موتورهای جستجوگر داشته باشه. پس قبل از جفت و جور محتوای همیشه سبز در مورد یه موضوع، بهتره اول جستجوی کلمات کلیدی انجام شه.

چند تا نکته مهم در نوشتن محتوای همیشه سبز

  • بهتره واسه مخاطبان تازه کار مطلب همیشه سبز بنویسیم.(کارشناسان کم هستن ولی همیشه تازه کار هست)
  • از زبون شدیدا فنی و قوی استفاده نکنین. بهتره محتوای همیشه سبز واسه همه قابل فهم باشه.
  • موضوعات خاص رو پوشش بدین. اگه در مورد موضوع عمومی محتوا جفت و جور کنین، محتوا طولانی می شه.
  • پستای همیشه سبز رو به هم لینک کنین.
  • وقتی محتوا رو نوشتید، اونو به قالبای جور واجور عرضه کنین.
  • خیلی روی نوشتن محتوای همیشه سبز متمرکز نشید. هدف از ارائه محتوا کشیدن ترافیک به سایته، پس ترکیبی از هر دو نوع مقالات مناسب تره.
  • زمان نوشتن محتوای همیشه سبز مطمئن شین که تکنیکای سئو مثل بهینه سازی کلمات کلیدی، به کار گیری متن جانشین تصاویر، دکمه اشتراک رسانه های اجتماعی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو رعایت کنین.
  • هرچه مقاله همیشه سبز بیشتر جستجو محور باشه، ارزش اون بیشتر بوده، بیشتر به اشتراک گذاشته می شه و ترافیک بیشتری به سایت هدایت می کنه.

پنچ نوع محتوای همیشه سبز

به یقین شما تا کنون محتواای به عناوینی مانند: چیجوری…،راهنمایی قدم به قدم، آموزش … و تولید کردین. این یه نوع از دسته بندیای مورد نظر ما هستش. این نوع از مطالب شامل پیشنهادای واسه سلامتی، آشپزی، دستورالعمل، راه حل و … هستن.

راه حل

در ادامه به ارائه پنج پیشنهاد واسه ایجاد محتوای همیشه سبز می پردازیم:

۱٫ سؤالات عادی

اگه از پاسخگویی به سؤالای تکراری که در سایت شما پرسیده می شه خسته شدین یا فکر می کنین که احتمال سوال بعضی از سؤالات از طرف مخاطبان زیاده. ایجاد یه صفحه سؤالات عادی ایده بسیار خوبیه.

می تونین لیستی از سؤالات عادی جمع آوری کنین و به آنای جواب بدین و با سوال سؤالای جدید و تکراری صفحه ایجادشده رو به روزرسانی کنه. این موضوع دلیل می شه یه رابطه قوی و پایدار بین شما و مخاطبان برقرار شه که یه نمونه عالی از یه محتوای همیشه سبزه.

۲٫ واژه نامه

به عنوان یه کارشناس در بخش کاری خودتون، شما واسه بیشتر کلمات و اصطلاحای زمینه کاری خود تسلط دارین، این در حالیه که مخاطبان شما در این سطح اطلاعاتی ندارن واسه این که مخاطبان خود رو با خودتون هم سطح کنه از واژه نامه استفاده کنین این دلیل می شه که مخاطبان حرف شما رو راحت بفهمن و بهتر با مطالب شما رابطه برقرار کنن.

۳٫ موضوعات تاریخی

تاریخ همیشه در گذشته مونده و هیچ تغییری نمیکنه. اگه درباره موضوع تاریخی می نویسید به احتمال زیاد شما بیشتر از چندین مطلب در سایت خوددارید که مربوط به گذشته ان و نوشته های قدیمی به حساب میان.

مثلا می تونین درباره دوره رنسانس یا زندگی پادشاهان گذشته با دقت محتوا تولید کنین. و واسه اشخاصی که در حال جستجو و تحقیق هستن می تونین به عنوان منبعی دائمی واسه به دست آوردن اطلاعات حساب شید.

۴٫ چک لیست

چک لیستا دستورالعملای هستن که مطالب دقیقی ارائه نمی دن بلکه دیدی کلی در مورد چگونگی انجام کارا رو به مخاطب میدن.

با این وجود چک لیستا بسیار کاربردی هستن و همه اونا رو دوست دارن واقعا چک لیستا باعث افزایش بهره وری و کارایی مقالات شما می شن.

هممون به انجام رسوندن کارا و اتمام وظایف داده شده به ما رو دوست داریم پس به چه دلیل محتوایی متناسب با این روند تولید نکنیم.

۵٫ محتوای بهره وری

خیلی از محتواهای تولید شده درباره افزایش بهره وری و کارایی رو میشه با هم در رابطه دونست. موضوع بهره وری و کارایی واسه خیلی از افراد جذابه.

کی از افزایش بهره وری بدش میاد؟ محتوای بهره وری به شما اجازه میده قایق خود رو به هر جهتی که می خواین هدایت کنین.

شما می تونین مطالبی رو با موضوعاتی درباره اینکه چیجوری کاری رو در زمان کمتر یا کارای بیشتری رو در زمان مشخص انجام بدین، تولید کنین. تجربه نشون داده که این نوع مقالات بازخورد خوبی از طرف مخاطبان در بر داره.

اگه در حال تولید اینجور محتوایی واسه سایت خود هستین، به کار خود ادامه بدین. محتوای همیشه سبز فضای مناسبی واسه ایجاد لینک داخلی و افزایش ترافیک سایتتانه. محتوای همیشه سبز شما رو به عنوان یه متخصص نشون میده و همین هم باعث افزایش ترافیک سایتتون می شه.

اهمیت محتوای همیشه سبز

با در نظر گرفتن توضیحاتی که از ویژگیای محتوای همیشه سبز گفتیم میشه نتیجه گرفت که این نوع محتوا شامل همه موضوعاتیه که جمعیت بزرگی از آدما در تموم دوران زندگی و یا بخش زیاد از اون به این نوع محتوا نیاز دارن.

اگه از این دید به محتوای همیشه سبز نگاه شه تولید اینجور محتوایی می تونه مانند یه سرمایه گذاری بلندمدت واسه جذب مخاطبان و بازدیدکنندگان به سایت و موفقیت در فعالیتای بازاریابی محتوایی شه.

بازاریابی محتوا

از وبسایتایی که محتوای همیشه سبز تولید میکنن میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • wikipedia.com
  • imdb.com
  • ehow.com

منبع: seomoz.ir – limaweb.ir – websima.com – easy.parastar.info