چگونگی ترکیب سئو و تجربه کاربری (UX)

هر کار و کاسبی ای باید خود رو با انتظارات مشتریان هماهنگ و منطبق سازه. به همین خاطره که ترکیب تجربه کاربری (UX) و روشای هدف دار سئو (SEO) واسه هر کار و کاسبی ای لازمه. در این مطلب به چگونگی ترکیب سئو و تجربه کاربری (UX) می پردازیم.

انتظارات مشتریان آنلاین، در طول چند سال کم کم تغییر کرده. وقتی که اینترنت واسه اولین بار ظهور کرد، هیچکی نمی دونست که چه می خواد و چه انتظاری از این دنیای جدید داره. با اینحال، مشتریان امروزی به مدت زمان طولانیه که در دنیای آنلاین هستن و می دونن از سایتای موجود چه انتظاری باید داشته باشن.

با هوشمندتر شدن مشتریان، موتورهای جستجو هم چگونگی تفسیر خود از سایتا و نمایش اطلاعات رو با اصلاح قصد کاربران، برابری دادن. این نتیجه ظهور و تکامل محیط آنلاینیه که چگونگی تعامل مشتری با محتوا رو شکل می بخشه.

مهم نیس یه نفر چیجوری محتوای شما رو پیدا می کنه و اونو مورد استفاده قرار میده. مهم اینه که اونا به هنگام تعامل با برند شما، انتظارات خاصی دارن. این به شما کمک می کنه اندازه تبدیل بیشتری داشته باشین و از امتیازات رقابتی بودن به نفع خود استفاده کنین.

تمرکز تنها روی یکی از این دو گزینه، باعث از دست دادن مشتری و کمتر کردن درآمد شرکت می شه. در این مقاله می خوایم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم سئو و تجربه کاربری چیجوری می تونن اندازه تبدیل بیشتری واسه کسب وکار شما ایجاد کنن.

سرفصل محتوا

  • اهداف مشترک سئو و تجربه کاربری:
  • سئو (SEO) و تجربه کاربری (UX) بهترین دوستان هم هستن
  • به چه دلیل تجربه کاربری واسه سئو مهمه؟
  • الگوریتم RankBrain
  • تجربه کاربری و سئو چیجوری روی هم تاثیر می ذارن؟
  • سئو چیجوری روی تجربه کاربری اثر میذاره؟
  • به چه دلیل تجربه کاربری ستون اصلی آینده سئو هستش؟
  • چه عناصری از سئو تجربه کاربری رو تحت تاثیر قرار میدن
  • چیجوری تجربه کاربری خوبی داشته باشیم
  • به کار گیری وسایل سئو و تجربه کاربری واسه بهبود کسب و کارا

اهداف مشترک سئو و تجربه کاربری:

هدف هر کار و کاسبی ای ایجاد پول و درآمدزاییه .مهم نیس در چه صنعتی فعالیت می کنین، سایت شما واسه ایجاد اعتماد، جواب به سوالات، جفت و جور آوردن خدمات و فروش اجناس ایجاد شده.

شما به حضور آنلاین خود واسه به دست آوردن ترافیک خوب و افزایش اندازه تبدیل در سایت نیاز دارین. این موضوع معنیش اینه که باید دیده شدن خود در موتورهای جستجو رو به کمک بهینه سازی سایت زیاد کنین.

سئو

مشتریان شما مشکلات خاصی دارن. اونا واسه پیدا کردن جواب سوالات خود به سراغ موتورهای جستجو می رن. بعد از اینکه سایتی پیدا کردن که نیازهاشون رو برطرف می کنه، اونا به دنبال تجربه عالی می گردن. به همین خاطره که سئو و تجربه کاربری باید با هم کار کنن.

مشکلات

تجربه کاربری به همراه سئو باعث ایجاد درآمدزایی می شه.

$ = UX + SEO 

سئو بیشتر روی عناصر خارجی و معماری سایت تمرکز داره و به دنبال جذب ترافیک واسه سایته. تجربه کاربری هم بیشتر روی تعامل مشتریائی که از سایت بازدید می کنن می شه.

در تجربه کاربری طراحی استفاده کرده می شه که می تونه حواس پرتی کاربر رو کمتر کنه و به همین روش اندازه تبدیل رو بیشتر کنه. اگه ترافیک به دست اومده خوب و تامین کننده اهداف شما نباشه، جذب ترافیک به سمت سایت بی ارزش میشه.

این موضوع درباره طراحی سایت هم صدق می کنه. اگه طراحی خوبی داشته باشین اما نتونین ترافیکی رو واسه تبدیل بازدیدکننده به مشتری به دست بیارین موفق نیستین. بخاطر این سئو و تجربه کاربری باید روی قصد کاربران شما تمرکز کنن تا بتونن بازدید کننده رو به مشتری تبدیل کنن.

سئو (SEO) و تجربه کاربری (UX) بهترین دوستان هم هستن

طراحان تجربه کاربری و سئو قبلا با هم رقابت می کردن. هر کدوم از این افراد بر این باور بودن که باید بهتر از دیگری باشن. بخاطر این بودجه شرکتا بین دپارتمانا تقسیم می شد. در اینجور شرایطی این دو واسه به دست آوردن سرمایه گذاری و بودجه بیشتر با هم رقابت می کردن.

با اینحال، وقتی که بازاریابی آنلاین بیشتر از قبل روی کاربر تمرکز کرد، بیشتر شرکتا به این نتیجه رسیدن که سئو و تجربه کاربری باید با هم کار کنن تا بتونن فروش بیشتری بسازن. به جای رقابت، تیم سئو و تجربه کاربری باید بدونن که هردویشان روی به دست آوردن تجربه عالی در مراحل جور واجور تمرکز کنن.

واقعا سئو و تجربه کاربری دو روی یه سکه س. از اونجایی که الگوریتمای موتورهای جستجو براساس تجربه کاربری تکامل پیدا کردن، بازاریابان هم خوب یاد گرفتن که باید از سئو و تجربه کاربری واسه به دست آوردن مشتریان بالقوه و افزایش اندازه تبدیل سایت استفاده کنن.

به چه دلیل تجربه کاربری واسه سئو مهمه؟

گوگل در طول سالها تغییرات زیادی کرده. غول موتورهای جستجو با بروزرسانی همیشگی الگوریتمای خود اطمینان دشت می کنه تا به کاربران بهترین یافته های ارائه شه هر کدوم از آپدیتای گوگل دقیق شدن و فوکوس کردن بر یافته های بهتر و کاربرپسندتر بودن اون داره که باعث تغییرات در serp می شه.

الگوریتم RankBrain

در سال ۲۰۱۵ به عنوان سومین عامل مهم در تعیین ارزش سئو سایت مطرح شد. RankBrain براساس رفتار کاربران، گردش در صفحات سایت، اندازه پرش، زمان توقف در سایت و CTR عمل می کنه اینا معیارهایی هستن که موتورهای جستجو به اونا توجه می کنن که کاربر از تجربه بودن در سایت شما حال می کنه.

با این حال اگه کاربر بارها به سایت شما سر بزنه و مدت زمان زیادی رو درون صفحات بگذراند و به قسمتا و صفحات جور واجور سایت سر بزنه از دید گوگل این سایت UX یا تجربه کاربری خوبی داره و در نتیجه اون باعث افزایش رتبه سایت شما می شه از طرف دیگه اگه کاربری به محض ورود به سایت شما اونو ببنده و دوباره وارد یافته های جستجو شه این به این معناست که کاربر اطلاعات مربوطه رو پیدا نکرده و در نتیجه اون باعث کاهش رتبه سایت شما می شه.

واسه آشنایی بیشتر با این الگوریتم مطلب الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیه؟ رو ببینین.

تجربه کاربری و سئو چیجوری روی هم تاثیر می ذارن؟

تعاملات آنلاین امروزی بین برند و مشتریان جور واجور تر از گذشته س. در همین زمان، مشتریان آنلاین شما بیشتر از قبل آگاه تر هستن و انتخابای بیشتری واسه حل مشکلات خود پیش رو دارن.

سئو اطلاعات و داده هایی داره که تیم تجربه کاربری واسه ایجاد تجربه شخصی سازی شده واسه مشتریان به اون نیاز داره. در همین زمان، تیم تجربه کاربری هم چارچوب سایت و درک و شناختای مربوط به بهینه سازی محتوا رو در اختیار داره که تیم سئو واسه تصمیم گیریای خود در افزایش رتبه بندی سایت به اون نیاز داره.

وقتی که تیم سئو و تجربه کاربری یافته های خود رو با هم به اشتراک می ذارن، می تونن تجربه بهتری رو واسه کاربران بسازن. کسب وکار شمام باید بتونه از راه سایت درآمدزایی کنه. نمی تونین اینکار رو فقط با تمرکز کردن روی جنبه فنی سئو یا نگاه کردن به تجربه کاربری انجام بدین.

سئو چیجوری روی تجربه کاربری اثر میذاره؟

موتورهای جستجو از الگوریتما واسه شناسایی الگوهای جستجوی افراد و چیزی که در دنیای آنلاین به دنبال اون هستن استفاده می کنه. به خاطر وجود صنعت، سئو کاران از موارد مختلفی مثل کلمات کلیدی و لینکا واسه رتبه بندی صفحات در یافته های جستجو استفاده می کنن. این موارد جزو اصول پایه ای سئو حساب می شه.

سئو روی شناسایی، منتشر کردن و بهینه سازی محتوا تمرکز داره تا بتونن خوانندگان دارای شرایط رو وارد سایت کنه.

درست همونطور که داده های مربوط به کلمات کلیدی چیزی که بازدیدکنندگان به دنبالش هستن رو نشون میده، این داده ها واسه طراحان تجربه کاربری هم لازم و حیاتیه، چون مثلا ای از مخاطبان سایت عمل می کنه. این اطلاعات مهم تر از قبل شده چون طراحان تجربه کاربری واسه پیشرفت انتخابای خود، سئو رو استفاده می کنن.

وقتی که بدونین مشتریان شما در دنیای آنلاین به دنبال چی هستن و چیجوری جستجوهای خود رو انجام میدن، می تونین خیلی راحت سایت خود رو با این افراد هماهنگ کنین و چیزی که به دنبال اون می گردن رو خیلی راحت در اختیارشون بذارین.

سئوکاران می تونن با تیم تجربه کاربری واسه تعیین صفحاتی که باید واسه افزایش اندازه تبدیل بهینه سازی شن، کار کنن.

به چه دلیل تجربه کاربری ستون اصلی آینده سئو هستش؟

تجربه بهینه و بدون مشکل از سایت به این معنیه که کاربران زمان بیشتری رو در تعامل با سایت می گذرونن و می تونن دوباره به سایت برگردن. طراحی عالی در مورد تجربه کاربری واسه داشتن یه تجربه شخصی خوب روی سایت لازمه.

تجربه کاربری نه فقط روی درک ادما از سایت اثر داره، بلکه می تونه تاثیر مثبتی روی چگونگی درک موتورهای جستجو از اتوریتی، ربط داشتن و قابل اعتماد بودن سایت داشته باشه.

ناوبری و منوی سایت یکی از بزرگترین مسیریه که تجربه کاربری روی عناصر سئو تاثیر میذاره. مثلا اگه کاربر نتونه اطلاعات موردنیاز خود رو به سرعت و خیلی راحت از راه منوی ناوبری اصلی یا اطلاعات سازمان دهی شده در سایت پیدا کنه، بدون اینکه کاری بکنه سایت رو ترک می کنه و تبدیلی وجود نداره.

ناوبری عالی در سایت حتی مهم تر از قبل شده، چون اکثریت نزدیک به اتفاق ترافیکی که وارد سایت می شه از راه دستگاه های موبایلیه.

موبایل

بقیه فاکتورهای تجربه کاربری که می تونه روی سئوی سایت اثر بزاره شامل سرعت بارگذاری سایت و تعاملی بودن محتوای موجود در اون هستش.

گوگل و بقیه موتورهای جستجو می دونن که کی، چیجوری و چه وقتی مصرف محتوای افراد تغییر پیدا می کنه. در نتیجه تیم تجربه کاربری باید با سئوکاران کار کنن تا مطمئن شن سایت موجود واسه کاربران و هم موتورهای جستجو بهینه سازی شده.

چه عناصری از سئو تجربه کاربری رو تحت تاثیر قرار میدن

۲٫ در سئو ۲۰۱۸ متن مقاله شما باید بیشتر از ۲۵۰۰ کلمه باشه تا از دید سئو ،مقاله، عمیق و پاسخگوی سوالات کاربران باشه.

۳٫ ریسپانسیو بودن سایت خیلی مهمه چون گوشی موبایل سهم بسیار خیلی از  بازار رو تشکیل میده در واقع از سال ۲۰۱۶ استفاده مردم از اینترنت با موبایل از کامپیوترها پیشی گرفته.

۴٫ سرعت صفحه نقش حیاتی داره هیچکی نمی خوهد حتی دو ثانیه هم واسه لود صفحه منتظر بمونه شمام منتظر لود شدن کامل صفحات سایت بودین و یا حتی صفحه رو چندین بار رفرش کردین؟

بیشتر بخوانبد: آموزش افزایش سرعت سایت

چیجوری تجربه کاربری خوبی داشته باشیم

امیدوارم به درک درستی از اهمیت UX در بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو رسیده باشین. حال چیجوری باید UX سایت خود رو در جهت افزایش رتبه بهتر کنیم ؟

۱٫ راهبردهای UX و SEO خود رو هماهنگ کنین: اولین کاری که باید انجام بدین اینه که مطمئن شید هر دو روش هدف دار کامل شده پس یکی از اهداف اصلی سایت افزایش اندازه تبدیله.

۲٫ دقیق شدن و فوکوس کردن بر طراحی سایت براساس اصول سئو: این مورد شامل نام و توضیحات مناسب واسه اجناس، استفاده درست از تگای H1 و H2 و … ، مسیرهای درست در منوها و ایجاد محتوایی که هم کاربر و هم موتورهای جستجو رو جذب کنده.

۳٫ سرمایه گذاری بر ریسپانسیو بودن سایت: در سال ۲۰۱۸ سایت شما باید واسه همه پلتفرما طراحی شده باشه پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲٫۸۷ میلیارد نفر گوشی هوشمند دارن حال اگه سایت شما واسه گوشیای هوشمند طراحی نشده باشه نه فقط مشتریایی خیلی از کفتون میره بلکه رتبه سایت شما کم میشه.

اگه کسی با گوشی موبایل وارد سایت شما شه و سرعت بارگذاری، خوانایی متون و قالب سایت با مشکل مواجه شه بدون هیچ معطلی از سایت شما خارج می شن و شک نداشته باشین سایت شما به اون رتبه بالا در گوگل نمی رسه.

۴٫ ساده سازی منوها: منوی سایت راهیه تا کاربران به صفحات سایت دسترسی داشته باشن. منو باید ساده و راحت باشه و از ایجاد منوهای تودرتو دوری کنین در واقع کاربر نباید فکر کنه که قدم بعدی چیه. یه روش موثر واسه کمک به گوگل تا سایت شما رو درک و صفحات اونو ایندکس کنه به کار گیری sitemapه.

۵٫ دقیق شدن و فوکوس کردن بر کیفیت: ساده بودن منویا تنها عامل واسه تشخیص بالا بودن کیفیت سایت نیس بلکه عوامل دیگری مانند رابطه محتوا، اصالت محتوا، ساختار لینکای داخلی، طرح بندی صفحات، سرعت صفحات بر کیفیت سایت تاثیر گذارن.

به کار گیری وسایل سئو و تجربه کاربری واسه بهبود کسب و کارا

خوب حالا که میدونیم تجربه کاربری و سئو می تونن به افزایش بازدید سایت کمک کنن و اندازه تبدیل رو واسه کار و کاسبی موجود زیاد کنن، باید بتونیم سایت خود رو براساس سفر مشتریان (customer journey) بهینه سازی کنیم.
بازدید سایت

از اونجایی که موتورهای جستجو، مشتریان و بقیه فناوریای موجود تکامل پیدا می کنن، کار و کاسبی شمام باید به فکر برابر کردن داشته های خود با رفتار مشتری و تعامل اون با محتوای موجود باشه. ترکیب تلاشای سئو و تجربه کاربری واسه ایجاد روش هدف دار مهم می تونه واسه شما و مشتری هاتون به درد بخور باشه.

منبع: g-ads.org – stylenet.ir