اختلال خلقی فصلی چیست | بیماری

No Comments

 

 

توضیح مریضی

مشکل خلقیی فصلی تغییر فصلی خلق که درزمان فصل زمستون بروز کرده و با اومدن بهار برطرف می شه. علایم این آسیب معمولاً در ماه شهریور که روزا شروع به کوتاه شدن می کنن شروع شده ، درزمان زمستون تا ماه اسفند که روزا دوباره شروع به بلند شدن می کنن ادامه پیدا میکنه. روشنایی نقش مهمی در ایجاد و هم درمان این مشکل داره. این آسیب هم در بزرگسالان و هم در کودکان بروز کرده و در خانوما شایعتره . در موارد نادر، این مشکل فصلی خلق در ماه های تابستون بروز کرده و ممکن است ناشی از نبود تحمل گرما باشه.

علایم شایع

افسردگی
خستگی
سستی و تنبلی
افزایش اشتها (به خصوص نسبت به کربوهیدراتا)
افزایش وزن
تحریک پذیری
نیاز بیشتر به خواب
احساس شادی کمتر
تمایل کمتر واسه شرکت در فعالیت در زمان دچار شدن به این بیماریای اجتماعی *مشکل در تطبیق دادن خود با زندگی در اثر تغییرات فوق

علل

غده پینه آل (یکی از اعضای تنظیم گر بدن ) در مغز، هورمونی به نام ملاتونین ترشح می کنه که می تونه اثر منفی روی خلق داشته باشه. در محیط روشن (درزمان روز) اندازه ترشح ملاتونین خیلی کم است ؛ بیشترین حد اندازه ترشح اون در شب و بین ساعتای ۳-۲ صبح است . در فصل زمستون که طول مدت شب در اون طولانی تره ترشح ملاتونین افزایش یافته و پس سطح اون در بدن هم افزایش پیدا میکنه. روشن بودن چراغ در حد عادی شبا در منزل یا دفتر کار واسه خنثی کردن یا اثر فصل زمستون کم است .

عوامل شدید شدن کننده مریضی

موقعیت جغرافیایی (افراد ساکن در عرضای جغرافیایی شمالی کره زمین نسبت به این مشکل مستعدترند).
وجود بقیه مریضیای منتهی به افسردگی

پیشگیری

هیچ اقدام خاصی واسه پیشگیری از این مشکل شناخته نشده است .

عواقب موردانتظار

با تشخیص و درمان درست ، علایم این مشکل رو میشه به دست کم رساند.

مشکلات احتمالی

موندگاری علایم در طول زندگی و ایجاد مشکل در زندگی

درمان

 

اصول کلی

تشخیص این مشکل ممکن است مشکل باشه چون بقیه شکلای جور واجور افسردگی هم ممکن است همین علایم رو داشته باشن.
آزمایشای خون واسه رد بقیه مشکلات طبی احتمالی ممکن است انجام شه. تشخیص این مشکل معمولاً نیاز به یه بررسی سه ساله تغییرات خلقی داره؛ اگه این تغییرات خلقی در پاییز شروع شده و با اومدن بهار فروکش کنن این تشخیص تأیید می شه.
علایم ناچیز ممکن است با اقدامات ساده زیر قابل برطرف شدن باشن: پردهای اتاق رو کنار بزنین؛ در کنار پنجره بشینین و به طور تکراری به بیرون نگاه کنین. در روزای ابری از چراغای پرنور استفاده کنین. تغییرات خلقی خود رو به طور روزانه ثبت کنین تا هرگونه تغییر خلقی یا الگوی خلقی بعداً قابل آزمایش باشه. خود رو منزوی نکنین (به ملاقات دوستان رفته ، از نمایشگاه ها دیدن کنین و…). به پیشنهادهای ذکرشده در قسمت «فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی » توجه کنین.
بقیه درمانا در این زمینه هنوز مراحل تکاملی خود رو طی می کنن، ولی پایه اونا رو معمولاً طولانی کردن روز به طور مصنوعی با روشای جور واجور یا نوردرمانی تشکیل میده. مدت و شدت درمان ممکن است در افراد جور واجور متفاوت باشه و تعیین اون باید با همفکری شما و تیم پزشکی شما صورت گیرد. با اینکه این منابع روشنایی به صورت تجاری در دسترس قرار دارن، پیشنهاد می شه که بدون دستور دکتر از اونا استفاده نشه. نمونه هایی از این درمانا به توضیح زیره :

روزی یه ساعت صبح و عصر زیر یه چراغ بسیار پرنور (برابر لامپای ۱۰۱۰۰ وات یا بیشتر) بشینین. واژه لوکس (LUX) که برابر لاتین واژه روشنایی (light) در انگلیسی است ، واحد اندازه گیری واسه نوردرمانی است .
از یه کلاه آفتاب گردان دارای چراغای کوچیک روشن شونده با باتری که روشنایی رو مستقیماً روی چشما میندازه استفاده کنین.

در بعضی بیماران نوردرمانی مؤثر نبوده و ممکن است شکلای جور واجور دیگه درمان مثل دارودرمانی یا روان درمانی لازم شه.

داروها

داروهای ضدافسردگی در مریضایی که به بقیه درمانا جواب نمی دن ممکن است تجویز شه.

فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی

در حد توان و انرژی خود به فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی بپردازید. فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی فیزیکی تقریباً همیشه واسه مشکلات خلقی اثر درمانی داره.
تا اونجا که ممکن است در محیط باز قرار گیرید به خصوص در روشنایی اول صبح .
در فصل زمستون به مناطق گرمسیر مسافرت کنین.

رژیم غذایی

از یه رژیم طبیعی متعادل واسه حفظ سلامتی مطلوب استفاده کنین.

درچه شرایطی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگه شما یا یکی از اعضای خونواده تون دارای علایم مشکل خلقیی فصلی باشین.
اگه علایم با وجود درمان ادامه یافته یا شدید شدن شن.

منبع: www.ireb.com

علایم شایع

افسردگی
خستگی
سستی و تنبلی
افزایش اشتها (به خصوص نسبت به کربوهیدراتا)
افزایش وزن
تحریک پذیری
نیاز بیشتر به خواب
احساس شادی کمتر
تمایل کمتر واسه شرکت در فعالیت در زمان دچار شدن به این بیماریای اجتماعی *مشکل در تطبیق دادن خود با زندگی در اثر تغییرات فوق

علل

غده پینه آل (یکی از اعضای تنظیم گر بدن ) در مغز، هورمونی به نام ملاتونین ترشح می کنه که می تونه اثر منفی روی خلق داشته باشه. در محیط روشن (درزمان روز) اندازه ترشح ملاتونین خیلی کم است ؛ بیشترین حد اندازه ترشح اون در شب و بین ساعتای ۳-۲ صبح است . در فصل زمستون که طول مدت شب در اون طولانی تره ترشح ملاتونین افزایش یافته و پس سطح اون در بدن هم افزایش پیدا میکنه. روشن بودن چراغ در حد عادی شبا در منزل یا دفتر کار واسه خنثی کردن یا اثر فصل زمستون کم است .

عوامل شدید شدن کننده مریضی

موقعیت جغرافیایی (افراد ساکن در عرضای جغرافیایی شمالی کره زمین نسبت به این مشکل مستعدترند).
وجود بقیه مریضیای منتهی به افسردگی

پیشگیری

هیچ اقدام خاصی واسه پیشگیری از این مشکل شناخته نشده است .

عواقب موردانتظار

با تشخیص و درمان درست ، علایم این مشکل رو میشه به دست کم رساند.

مشکلات احتمالی

موندگاری علایم در طول زندگی و ایجاد مشکل در زندگی

درمان

 

اصول کلی

تشخیص این مشکل ممکن است مشکل باشه چون بقیه شکلای جور واجور افسردگی هم ممکن است همین علایم رو داشته باشن.
آزمایشای خون واسه رد بقیه مشکلات طبی احتمالی ممکن است انجام شه. تشخیص این مشکل معمولاً نیاز به یه بررسی سه ساله تغییرات خلقی داره؛ اگه این تغییرات خلقی در پاییز شروع شده و با اومدن بهار فروکش کنن این تشخیص تأیید می شه.
علایم ناچیز ممکن است با اقدامات ساده زیر قابل برطرف شدن باشن: پردهای اتاق رو کنار بزنین؛ در کنار پنجره بشینین و به طور تکراری به بیرون نگاه کنین. در روزای ابری از چراغای پرنور استفاده کنین. تغییرات خلقی خود رو به طور روزانه ثبت کنین تا هرگونه تغییر خلقی یا الگوی خلقی بعداً قابل آزمایش باشه. خود رو منزوی نکنین (به ملاقات دوستان رفته ، از نمایشگاه ها دیدن کنین و…). به پیشنهادهای ذکرشده در قسمت «فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی » توجه کنین.
بقیه درمانا در این زمینه هنوز مراحل تکاملی خود رو طی می کنن، ولی پایه اونا رو معمولاً طولانی کردن روز به طور مصنوعی با روشای جور واجور یا نوردرمانی تشکیل میده. مدت و شدت درمان ممکن است در افراد جور واجور متفاوت باشه و تعیین اون باید با همفکری شما و تیم پزشکی شما صورت گیرد. با اینکه این منابع روشنایی به صورت تجاری در دسترس قرار دارن، پیشنهاد می شه که بدون دستور دکتر از اونا استفاده نشه. نمونه هایی از این درمانا به توضیح زیره :

روزی یه ساعت صبح و عصر زیر یه چراغ بسیار پرنور (برابر لامپای ۱۰۱۰۰ وات یا بیشتر) بشینین. واژه لوکس (LUX) که برابر لاتین واژه روشنایی (light) در انگلیسی است ، واحد اندازه گیری واسه نوردرمانی است .
از یه کلاه آفتاب گردان دارای چراغای کوچیک روشن شونده با باتری که روشنایی رو مستقیماً روی چشما میندازه استفاده کنین.

در بعضی بیماران نوردرمانی مؤثر نبوده و ممکن است شکلای جور واجور دیگه درمان مثل دارودرمانی یا روان درمانی لازم شه.

داروها

داروهای ضدافسردگی در مریضایی که به بقیه درمانا جواب نمی دن ممکن است تجویز شه.

فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی

در حد توان و انرژی خود به فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی بپردازید. فعالیت در زمان دچار شدن به این مریضی فیزیکی تقریباً همیشه واسه مشکلات خلقی اثر درمانی داره.
تا اونجا که ممکن است در محیط باز قرار گیرید به خصوص در روشنایی اول صبح .
در فصل زمستون به مناطق گرمسیر مسافرت کنین.

رژیم غذایی

از یه رژیم طبیعی متعادل واسه حفظ سلامتی مطلوب استفاده کنین.

درچه شرایطی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگه شما یا یکی از اعضای خونواده تون دارای علایم مشکل خلقی فصلی باشین.
اگه علایم با وجود درمان ادامه یافته یا شدید شدن شن.

منبع: www.ireb.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *