اختلال خواب | مشکلات خواب و بی خوابی | بیماری

No Comments

: خواب ، موضوعی آشنا که همه موجودات اونو تجربه کردن ، بدن آدم در طول روز به ۸ ساعت خواب به درد بخور نیازمنده و در کل طول عمر یه سوم از زندگی رو در خواب سر می بریم ، بعضی وقتا به دلیل مشغله کاری و فکری از این موضوع غافل میشیم و مهمترین نیاز بدن رو ندیده میگیریم ، این ندیده گرفتن باعث اختلالاتی در سیستم بدن می شه و هم اینکه بعضی وقتا بیماریای خطرناکی با خود به دنبال داره ، پس بهتره خواب رو جدی بگیرین و اگه می خواید بیشتر با این موضوع آشنا شید در قسمت سلامت همراه ما باشین تا به طور کامل درباره مشکل خواب ، مشکلات خواب و بی خوابی با شما صحبت کنیم .

 

مشکل خواب

تقریبا یه سوم زندگی ما در خواب سپری می شه به باور خیلی از محققان خواب مرحله ای از استراحت و تجدید قواست که این استراحت بیشتر روحیه تا جسمی. 
مغز همیشه واسه بهتر کار کردن به فرصتی واسه ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی نیاز داره بخاطر این به هنگام خواب سلولای خاصی در مغز فعالیت دارن و هرچه کمبود خواب بیشتر باشه این سلولا مجبور به فعالیت بیشتری هستن. 
به باور محققان خواب بیشتر از هر عامل دیگری در موشکافی اطلاعات مغز مهمه چون داده هایی که در طول روز وارد مغز می شن موقع خواب و در آرامش، دوباره سازماندهی می شن. 
اما عمل بازسازی اطلاعات در مغز آدمایی که با مشکلات خواب که کارشناسان علم خواب از اون به "مشکلات خواب" یاد می کنن با توان کمتری صورت میگیره. 
بدون خواب استعداد شناسایی آدم تحلیل میره و پس از سه تا چهار روز بی خوابی مغز دیگه نمی تونه به درستی کار کنه و ممکنه شخص دچار توهم شه.

به نقل از : مشکلات خواب مانند زیاد یا کم خوابیدن، پریدن از خواب، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتنه. این مشکلات می تونه به وجود اومده به وسیله بیماریهای روانپزشکی مانند اضطراب، بیماریهای سیستم تنفسی (خرناس) یا به عنوان یه جور مریضی سالمندان باشه.

از مهم ترین مشکلات خواب بی خوابی و فلج خواب یا بختک است.

خواب دو فاز یا مرحله داره: مرحله حرکات سریع چشم (Rapid Eye Movement) و مرحله بدون حرکات سریع چشم (Non REM). خواب در مرحله REM یا خواب همراه با رؤیا (Dream Sleep)، اون مرحله از خوابه که در اون مغز فعاله؛ NREM مرحله آروم یا پرآسایش خوابه. مراحل خواب از NREM به REM به طور پیوسته تکرار می شن. هر چرخه خواب حدود دقیقه زمان میبره و ۴ تا ۶ بار در طول یه خواب ۷ یا ۸ ساعته تکرار می شه.

اختلالهای خواب
حدود۳۰% افراد بزرگسال در طول زندگی خود یکی از مشکلات خواب رو تجریه می کنن. بیشتر از یه دوم آدمایی که از مشکلات خواب رنج می برن در صدد درمان بر . کمبود خواب می تونه موجب اشکال در تمرکز، ضعف حافظه، مشکلاتی درآزمونهای نوروپسیکولوژیک، و کاهش میل جنسی شه. مشکلات خواب ممکنه عواقب وخیمی بدنبال داشته باشن، در مقاله پیش رو ضمن آشنایی با مراحل خواب به بررسی شکلای جور واجور اختلالای خاب هم پرداخته میشه.

مشکل خواب ممکنه بخشی از یه مشکل طبی یا روان پزشکی دیگه بوده و یا یه تشخیص اولیه باشه. پس تشخیص دقیق و درمان اختصاصی این مشکلات لازمه. جنسیت مؤنث، سن بالا، دچار شدن به مشکلات طبی و روانی، و سوء مصرف مواد، با افزایش گسترش مشکلات خواب همراهند.

تا الان ۸۰ نوع مشکل خواب شناسایی شده که بعضی عوامل مانند نوبت کاری، مسافرتای هوایی طولانی، روبرو شدن با عوامل شیمیایی مخصوصا حلّالا و فلزات سنگین و استرسای شغلی در ایجاد اونا مؤثره.

 

مشکلات خواب

خیلی از مشکلات روانی به دلیل مشکلات خواب بروز می کنه و یکی از دلیلای مرگ یهویی، مشکلات خواب و قطع تنفس در زمان خوابه. طب خواب سرفصل جدیدی از علم پزشکیه که از اواسط دهه ۸۰ میلادی کم کم با در نظر گرفتن مشکلات جسمی، روانی، عصبی و مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی اهمیت پیدا کرد و در نتیجه طب خواب شکل گرفت و به مرور، دوره های تحصیلات تکمیلی درباره طب خواب راه اندازی شد. میدونید حادثه چرنویل و غرق شدن کشتی تایتانیک به دلیل بروز مشکلات خواب اتفاق افتادن؟

عوامل زیادی می تونن به بروز مشکل خواب بیانجامند:

بیماریای تنفسی، مشکلات گوارشی، بیماریای روماتیسمی و حتی مشکلات روحی مثل افسردگی و اضطراب از جمله این عوامل هستن. شاید حتی عوامل شغلی (به عنوان یکی از مهم ترین عوامل) و فعالیت در شیفتای کاری شبانه روزی و نبود پیشگیری از مشکلات کار در شیفت شب، باعث شه هزاران مشکل جسمی هم اینکه مشکل خواب و افت کیفیت خواب در فرد دیده شه.

پس تشخیص به موقع افراد گرفتار یا مستعد مشکل خواب، خیلی با اهمیته. بعضی وقتا فقط با گرفتن یه توضیح حال از همسر یا هم اتاقی فرد و روشای بالینی دیگه به تشخیص قطعی می رسیم. اگه با روش بالینی نتونستیم، از روشای تشخیصی پاراکلینیکی استفاده می کنیم.

بیشتر از صد مریضی که در سه گروه کلی تقسیم بندی می شن:

۱. مشکلات مربوط به خواب مانند پرخوابی یا بیخوابی

۲. مشکلات همراه با خواب یا پاراسومنیا ها مانند کابوس شبونه

۳. مشکلات خواب ثانویه به بقیه بیماریها مانند سکته مغزی

بی خوابی

مریضی یعنی چه؟
: اگه فردی به دلیل خستگی و کم خوابی دچار تحریک پذیری و ناتوانی در تمرکز ذهنی شه به مریضی بیشتر از اندازه دچار شده. این مشکل که ممکنه طیف زیادی داشته باشه، می تونه علایم ناچیز یا شدیدی رو بروز دهد. ثابت شده که خواب آلودگی و مریضی یکی از مهم ترین دلایل تصادفات شدید رانندگیه. گاه این آسیب به اختلالاتی مثل افسردگی طولانی فصلی، اضطراب، بی قراری، افزایش تحریک پذیری، کاهش تمرکز شدید، توهم، کاهش اشتها، مشکلات یادآوری و در آخر افت کیفیت زندگی فرد منجر می شه، پس اگه این مشکل تا آخر اردیبهشت و فصل بهار رفع نشد، لازمه فرد به دکتر مراجعه کنه و اجازه نده این مشکل تبدیل به یه مشکل طولانی شه.

خواب کم موجب افزایش خطر دچار شدن به مریضی هاست

براساس تحقیقات انجام شده سازمان بهداشت جهانی که درزمان ۱۹ سال اندازه بروز حمله های قلبی و سکته ها رو بررسی کردن، به این نتیجه رسیدن آدمایی که دچار مشکلات خواب هستن بین ۲.۶-۲ مرتبه بیشتر امکان خطر حمله های قلبی و ۱.۵-۴ برابر بیشتر خطر  امکان بروز شکلای جور واجور سکته رو دارن.

جالبه بدونین، افراد بزرگسال در بازه سنی ۶۴-۱۸ سال در شبونه روز به ۹-۷ ساعت خواب نیاز دارن در حالیکه افراد ۶۵ ساله و بیشتر در شبونه روز ۸-۷ ساعت می خوابن.

راهکارها

فعالیتای روزانه مهمه

مصرف کافئین روزانه تون رو محدود کنین و واسه بیدار نگه داشتن خودتون از محرک استفاده نکنین، مخصوصاً در شب هنگام. بدن ما یه سیستم ظریف بیوریتمیک داره و وقتی خودتون رو مجبور به بیدار موندن بیشتر از اون حدی که باید می کنین، در این چرخه مشکل ایجاد می شه و کم کم مشکلاتتون شروع می شه. چیزایی مثل نوشابه های انرژی زا فقط یه کمک موقتی هستن. در آخر از نوشیدنیایی مثل این ضربه می خورید و حتی می تونن شدیداً اعتیادآور باشن.

خودتون رو تقویت کنین

اگه در طول روز نیاز به تقویتی دارین، پیاده روی، تنفس عمیق، نوشیدن آب یا خوردن تنقلات سالم مثل آجیل رو امتحان کنین. خیلی وقتا که عصرها می خوابیم، بدنمون کم آب می شه و به آب یا هوای بیشتری نیاز پیدا می کنه. به دنبال تنقلات شیرین و قندی نرید چون اینا هم می تونن مضر باشن. هم اینکه تلاش کنین چرتتان خیلی طول نکشد چون همین هم باعث می شه شب نتونین به موقع بخوابین.

 نقش خوابهای نیمروزی

خواب مناسب (مانند خواب کوتاه مدت ظهر) انرژی لازم جهت پرداختن به امور روزمره رو در فرد تأمین می کنه و در صورت بی توجهی به کیفیت خواب موجب خستگی روزانه، بی انرژی بودن، بی قراری، خشونت و نبود وجود تمرکز در انجام مابقی کارای روزانه در فرد می شه.

خواب

آروم بخش های چهارگانه

۱- از تموم گروه های غذایی به صورت متعادل و متنوعی در طول روز استفاده کنین؛ به خصوص مواد غذایی شامل تریپتوفان مثل ماست، شیر، ماهی، موز، خرما، انجیر که اگه به عنوان عصرانه خورده شن به آرامش اعصابتان کمک بیشتری می کنن.
۲ – ویتامینای گروه B  هم با تولید سروتونین به رفع بی خوابی کمک می کنن.
۳ – مواد غذایی شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و آهن هم از کم خونی جلوگیری کرده و خواب شیرینی رو به ارمغان میارن. یادتون نره که شکلای جور واجور ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتون، گردو از منابع مهم امگا ۳ و گوشت بدون چربی، تخم مرغ و حبوبات از منابع آهن به حساب میان.
۴ – کاهو و سیب دارای ترکیبات آرا مبخش هستن، از این رو بهتره قبل از خواب یه لیوان شیر با یه عدد سیب بخورین .

 گردآوریک بخش سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *