اختلال در تغذیه و خوراک به صورت پنهان و خاموش | تغذیه سالم

No Comments

مشکل در تغذیه و خوراک به صورت مخفی و خاموش 

درمورد مشکلات تغذیه و خورد و خوراک درباره بعضی افراد بحث می کنیم. ممکنه شمام دچار این مشکل باشین پس در ادامه همراه ما باشین.اختلالای خورد و خوراک موضوعی شایع در سراسر دنیاس و شاید کنجکاو باشین از دلایل این روابط ناسالم با غذا و آینه اطلاع داشته باشین. در جواب میشه به دو عامل ژنتیک و اثرات اجتماعی اشاره کرد. ژنتیک در واقع اسلحه رو پر می کنه، و شرایط محیطی ماشه رو میکشه.

ممکنه تا زمان روبرو شدن با موضوعی که زندگی شما رو در برابر تهدید قرار میده یا فوق العاده موثر متوجه نباشین که با اختلالای خورد و خوراک مانند بی اشتهایی یا پرخوری درگیر هستین. هم اینکه، اختلالای خورد و خوراک می تونن در عکس العمل به تغییرات مراحل زندگی مانند بلوغ، ورود به دانشگاه، چالشای میان سالی، و قطع روابط شکل بگیرن.

با اینکه بی اشتهایی شایع ترین مشکل خورد و خوراک حساب می شه و بیشتر درباره اون بحث می شه، اما شکلای جور واجور دیگری از بدشکلیای بدن (روابط ناسالم با تصویر بدن) هم وجود دارن که می تونن بر سلامت و روح و روان شما موثر باشن. افراد گرفتار به بی اشتهایی اونایی هستن که شدیدا کالری دریافتی خود،

چه از راه غذا نخوردن یا ورزش شدید واسه سوزوندن اون چه چربی می دونن، رو محدود می کنن. جوع وقتی شکل میگیره که فردی به اون اندازه غذا می خوره که در آخر می تونه به بالا آوردن یا دچار شدن به اسهال منجر شه.ورزش-اشتها (Exercise-orexia) همونجوریکه از نام اون مشخصه آدمایی رو شامل می شه که نسبت به تناست اندام

و تشکیل هیکل ایده آل وسواس دارن. اورتورکسیا شرایطیه که فرد تمرکز بسیار زیادی روی مصرف سالم ترین و پاک ترین مواد غذایی داره. همه این شرایط می تونن زندگی فرد رو در برابر تهدید بذارن و خطرناک باشن و همه دارای نشونه های اخطار دهنده مشابه هستن.

نشونه ۱: شما تموم مدت درباره غذا فکر می کنین

وقتی که غذا و مواد غذایی تقریبا در تموم مدت در خط مقدم هشیاری و آگاهی شما قرار دارن، می تونین تو یه راه ناسالم قدم وردارین. هر چی زمان بیشتری رو به فکر کردن درباره غذا، چگونگی آماده کردن غذا و خوردن اون بگذرونین، احتمال این که با نشونه ای خاموش از یه مشکل خورد و خوراک مواجه باشین، زیاد می شه.

اگه درباره اندازه انرژی ذهنی که به کالریا، ارزش غذایی، و کمیت غذایی اختصاص می دید، نگرانین، ثبت این که بیشتر چه وقتی این افکار تو ذهن شما شکل می گیرن رو مورد توجه بذارین. شما می تونین این اطلاعات رو در اختیار دکتر خود بذاره تا به درک چگونگی کنترل و کاهش این موارد کمک کنه.

نشونه ۲: موفقیت در رژیم غذایی حس اعتماد به نفس رو در شما بوجود میاره

درصد بالایی از مریضایی که در مراکز بازیابی از مشکل خورد و خوراک بستری می شن به این نکته اشاره دارن که دنبال کردن یه رژیم غذایی و مشاهده یافته های اون سرآغازی واسه مشکل خورد و خوراک در اونا بوده. در شرایطی که ممکنه مصرف مواد غذایی سالم و کاهش وزن بی ضرر به نظر برسه،

اما روند کاهش وزن و این که چه احساسی در شما بوجود میاره و این که خود رو به عنوان یه فرد چیجوری تعریف می کنین، می تونه تاثیر زیادی بر شما داشته باشه.بیشتر چیزی که به عنوان یه تلاش بی ضرر واسه رژیم گرفتن یا سالم غذا خوردن به نظر می رسه، می تونه موجب تشکیل مشکل خورد و خوراک شه

چون افراد در پیدا میکنن که رفتار نوین اونا مشکلات دیگه مثل افزایش پذیرش در میان همسالان، کاهش اضطراب، یا قرار گرفتن در کانون توجه رو حل می کنه.

نشونه ۳: از روبرو شدن با چیزی بزرگ دوری می کنین

مهم نیس زندگی شما در شبکه های اجتماعی چقدر خوب به نظر می رسه، بخشی از آدم بودن تحمل فراز و فرودهای زندگیه. با این وجود، اگه تازگیا مرگ یکی از اعضای خونواده، تصادف شدید با خودرو، یا حتی شکست عشقی رو تجربه کردین، ممکنه به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر روند بازیابی خود بر چیزی که فکر می کنین توانایی کنترل اونو دارین، متمرکز شید.

افکار به عنوان روشی واسه دور کردن ذهن ما از چیزای دیگه که ممکنه دردناک باشن مانند غم و اندوه، درگیری، نگرانی، و استرس عمل میکنن. اما بهتره لطفی در حق خود کرده و در مکانی امن درباره این نگرانیا صحبت کرده و ذهن خود رو در برابر افکاری که مشکل خورد و خوراک رو تغذیه می کنن، مراقبت کنین.

بی اشتهایی شایع ترین مشکل خورد و خوراک حساب می شه

نشونه ۴: هر برچسب تغذیه ای رو با دقت بررسی می کنین

بررسی برچسبایی که اطلاعات تغذیه ای روی اونا درج شدن واسه دوری از مصرف بیشتر از اندازه مواد غذایی فرآوری شده به همراه قند اضافه شده یا مواد شیمیایی اضافی اقدام خوبیه. اما اگه چندین ساعت رو در فروشگاه ها می گذرونین تا برچسبای تغذیه ای رو به دقت بررسی کنین، ممکنه در حال پیشرفت یه وسواس خطرناک باشین.

در مراکز بازیابی خورد و خوراک عادی سازی وضعیت غذا خوردن و یاد گرفتن داشتن یه رژیم غذایی متعادل آموزش داده می شه. افراد گرفتار به اورتورکسیا در تلاش واسه سالم غذا خوردن حذف هر چی بیشتر غذاهایی که از نظر اونا «بد» است رو شروع می کنن و فقط به خود اجازه مصرف مواد غذایی «خوب» رو میدن.

اما وقتی که تموم گروه های مواد غذایی رو به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می کنین، بیشتر مواد تشکیل دهنده و مواد مغذی لازم که بدن واسه کارکرد درست به اونا نیاز داره رو ندیده می گیرین. بدن ما واسه دنبال کردن یه رژیم غذایی سفت و سخت در دراز مدت ساخته نشده و به ترکیبی مشخص و متعادل از مواد مغذی واسه حفظ سلامت خود نیاز داره.

نشونه ۵: شما به طور در حال افزایش درباره انتخابای غذایی انعطاف ناپذیرتر میشین

اگه در رستوران غذای خود رو به شکلی سفارشی سازی می کنین که تعجب دوستان و کارکنان رستوران رو داره، ممکنه زمان اون شده باشه تا در شرایط خود یه بازنگری انجام بدین. هر چی در انتخابای غذایی خود سختگیرتر میشین، از وعده های غذایی خود کمتر لذت میبرین. ممکنه

شرایط تا به اندازه ای زیاد شه که دیگه بدون همراه داشتن غذای خود یا قضاوت و انتقاد از بقیه درباره انتخابای غذایی که انجام میدن قادر به غذا خوردن در اجتماع نباشین.

نشونه ۶: درباره وزن خود وسواسی شدین

اعداد بسیاری وجود دارن که از اندازه وزن شما مهم تر هستن که از اون جمله میشه به اندازه ضربان قلب در حالت استراحت و سطح کلسترول اشاره کرد. در نتیجه، اگه تموم تمرکز خود رو روی شرایط وزن خود گذاشته اید، ممکنه وارد یه رابطه ناسالم با ترازو شده باشین. به طور مخفیانه خود رو بیشتر از گذشته وزن می کنین؟

اخلاق شما در طول روز به طور زیادی تحت تاثیر اعداد روی ترازو قرار میگیره؟ این می تونه نشونه ای خاموش از دچار شدن به یه مشکل خورد و خوراک باشه.

نشونه ۷: واسه کاهش وزن به به کار گیری مسهلا روی آورده اید

مسهلا بعضی وقتا می تونن واسه آدمایی که از مشکلات گوارشی رنج می برن، به درد بخور باشن، اما ابزاری واسه کمک به کاهش وزن حساب نمی شن. مسهلا، ادرارآورها، قرصای رژیمی و چیزای دیگه ای به جز اینا بیشتر به وسیله آدمایی که از روند کاهش وزن خود ناامید شدن، مورد سوء استفاده قرار می گیرن. اگه رابطه همزیستی

با ترازو پیدا کردین بهتره خود رو از این رابطه بیرون بکشین. بدون دودلی، وقتی که روز خود رو فارغ از نگرانی درباره اعدادی که ترازو به شما نشون میده، شروع کنین، احساس بهتری دارین.

نشونه ۸: تا وقتی که به طور کامل معده خود رو پر کنین به خوردن ادامه می دید و نمی تونین توقف کنین

مثل فردی که به بی اشتهایی گرفتار هستش و اون چه رو مصرف می کنه هر چی بیشتر محدود می سازه، آدمایی که به پرخوری گرفتار هستن هم نمی تونن این کار رو متوقف کنن. اگه الگویی برنامه ریزی شده در مورد خوردن تا نقطه ای که شکم شما به طور کامل پر شه رو تکرار می کنین یا توانایی کنترل بر غذا خوردن خود رو ندارین، این می تونه نشونه ای خاموش از شروع یه مشکل پرخوری باشه.

ممکنه وقتی که دچار استرس شدین و وقتی که نیازمند سرکوب نگرانیا و اضطرابای خود هستین به این عادت روی بیارین. مصرف مواد غذایی، مخصوصا اونایی که شیرین و پر از کربوهیدارت هستن، می تونن احساس رضایت و راحتی رو در شما بسازن.

نشونه ۹: اگه هر روز ورزش نکنین، خود رو سرزنش می کنین

ورزش منظم واسه حفظ سلامت مهمه و پزشکان انجام سه تا چهار جلسه ورزش در هفته رو پیشنهاد می کنن. اما اگه خود رو به واسطه یه روز غیبت از باشگاه شدیدا سرزنش می کنین، ممکنه پیوندی ناسالم با رژیم تناسب اندام خود برقرار کرده باشین. تردیدی موجود نیس که ورزش منظم واسه حفظ سلامت بدن

و کاهش استرس و مسائل سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی سودمنده. با این وجود، وقتی که این علاقه و پیوند به ورزش از حالت عادی خارج می شه و فرد فعالیتای دیگه خود رو واسه حضور در باشگاه ندیده می گیرین، با مشکل روبرو شدن. این شرایط می تونه به مشکلات خورد و خوراک و کاهش وزن خطرناک، تغذیه ناجور، شکنندگی استخوانا و آسیب منجر شه.

نشونه ۱۰: حسابای کاربری الهام بخش لاغری رو در شبکه های اجتماعی دنبال می کنین

هیچ چیزی راحت تر و الهام بخش تر از دنبال کردن زندگی افراد مشهور نیس. در شبکه های اجتماعی می تونین از هر فعالیت این افراد باخبر شید. در شرایطی که این کار ممکنه باحال و سرگرم کننده باشه، اما می تونه انتظارت منفی و مضر درباره این که بدن شما باید به چه شکلی باشه رو هم بسازه.

و این فقط واسه صفحات افراد مشهور نمی شه و امروزه حسابای کاربری بسیاری رو میشه یافت که چگونگی رسیدن به بدن ایده آل و متناسب رو آموزش میدن. سایتا و صفحاتی که پستایی درباره لاغری و تناسب اندام قرار میدن می تونن این احساس رو در افراد بسازن که باید از لاغر نبودن یا نداشتن تناسب اندام شرمنده باشن.

نشونه ۱۱: درباره خودتون احساس خجالت می کنین

  هیچوقت به واسطه رابطه خود با غذا و بدنتون شرمنده نباشین. همه مهارتای مقابله و سازگاری واسه کمک به ادامه باقی موندن آدم در دورانای سخت بوجود اومده ان و بعضی وقتا این مهارت ها می تونن به مشکلاتی چه به شکل غذا، ورزش، مصرف مواد، کار کردن و چیزای دیگه ای به جز اینا تبدیل شن. اما هیچ وقت نباید از اون چه هستین احساس خجالت کنین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *