اختلال در کارهای ذهنی با تغذیه نامناسب | تغذیه سالم

No Comments

آدمایی که کار ذهنی بیشتر انجام میدن و در بین کار به خورد و خوراک میپرازن بهتره بیشتر به این موضوع اهمیت بدن و مانع زیاد شدن وزن خود شن چون تغذیه نادرست می تونه موجب در کارای ذهنی اونا مشکل بسازه

در حال عادی اینجور به نظر میاد که متفکرین و اونایی که کارای مغزی و دِماغی دارن چون عضلاتشون کار نمی کنه احتیاج به تغذیه شدید و فراوون ندارن ٬ اما این دسته از افراد ، باید رژیم مخصوص غذائی داشته باشن که با رژیم بقیه مشاغل فرق داره .

باید در نظر گرفت ، همونطور که با معده خالی قدرت تفکر و تمرکز اراده از بین میره ، پرخوری هم دلیل می شه که همیشه خون بیشتری واسه هضم غذا متوجه معده و دستگاه گوارش شه و بعد اون ، مغز و دستگاه عصبی بی غذا بمونه و نتونه درست کار کنه … پس اونا که کار فکری و مغزی دارن بهتره غذا رو روزانه ، خیلی وقتا ولی به مقدار کم مصرف کنن تا هم گرفتار کسر تغذیه نشن وَ هم پُرکاری دستگاه گوارش ، کم کاری دستگاه عصبی رو دلیل نگردد .

متفکرین چه بخورند ؟

متفکرین اونایی هستن که به کارای مغزی مشغولند و اشتغالات روزانه اونا مطالعه ٬ نویسندگی یا مدیریت و آموزگاریه .

این دسته از مردم چون فعالیت بدنی کمتری انجام میدن یقیناً احتیاج به مواد قندی ، چربی و هیدرو کربنه زیاد ندارن . این دسته از مواد غذایی علاوه بر این که محتاجِ موندنِ مدت زیادی در دستگاه گوارشه تا هضم شه ، پس از هضم و جذب هم صرف گرم کردن بدن ، تولید انرژی گرمایی و کار و فعالیت روزانه می شه و در این حال ، چون شخص متفکر ، کار عضلانی زیادی انجام نمی ده احتیاج به مصرف خیلی از این دسته مواد غذایی نداره . به عکس ، دستگاه های داخلی بدن افراد متفکر ، احتیاج به مصرف مقدار زیادی لبنیات که شامل مقدار لازم فسفر و کلسیمه داره و به تجربه ثابت شده که نبود فسفر در رژیم روزانه ، موجب خستگی شدید می شه . اما سبزیا چون شامل مقدار خیلی از املاح جور واجور هستن خوب می تونن در تغذیه روزانه به درد بخور واقع شن .

ویتامینا

مصرف ویتامینا که در تموم دوره های جور واجور زندگی مورد استفاده واقع می شه در تغذیه روزانه متفکرین هم مفیدن و واسه تنظیم امور داخلی بدن ، وجود اونا لازمه و در این حال باید دقت شه که تا امکان داره از سبزیای تازه که شامل مقدار کافی ویتامین هستن استفاده کرد .

غلات

این دسته از مواد غذایی چون شامل مقدار لازم مواد هیدرو کربنه هستن و صرف سوخت و ساز بدن می شن ، هر چی وجودشون واسه کارگران و مشغولین به کارای دستی و فعالیتای جسمی لازمه ، واسه متفکرین کمتر مورد نیازند .

چاشنی و نمک هم در غذای روزانه متفکرین لازم نیس چون چاشنیا معمولان واسه خوشمزه کردن غذاها مصرف می شن تا اشتها رو زیادتر کنن و ازدیاد اشتها خود دلیل پرخوری و ازدیاد وزن می شه . نمک هم به دلیل ازدیاد وزن وَ احتیاج به آب زیادی ، واسه متفکرین که بیشتر گوشه نشین هستن خیلی به درد بخور نیس .

گوشت و تخم مرغ

اون چه که واسه تغذیه این دسته از مردم خیلی مورد استفاده واقع می شه گوشت و تخم مرغه چون این دو ماده علاوه بر مقدار زیاد آلبومین و فسفر و کلسیم که وارد بدن می کنن ، چربی و مواد هیدرو کربنه کمتر دارن و پس دلیل بروز چاقی نمی شن ، گرما زیاد هم ایجاد نمی کنن و به خصوص به مقدار کم ، خوب میتونن احتیاجات سلولی بدن رو تأمین کنن . هم اینکه املاح لازم رو به بدن برسانند . خیلی از کارشناسان ، در این باره پیشنهاد می کنن : مصرف گوشت ماهی علاوه بر مقدار کافی فسفر و کلسیم ، شامل مقدار زیادی املاح یده و واسه تغذیه غدد متشرحه داخلی مصرف اون خوبه .

سیب زمینی هم واسه تغذیه روزانه این افراد لازمه و خصوصاً سیب زمینی آب پز که هضم و جذبش آسون تره .

سبزیا و میوه ها

سبزیا چون شامل مقدار زیاد از املاح و ویتامینا هستن واسه تغذیه متفکرین بی اندازه مورد نیازند و ً سبزیای آب پز ، بر سرخ کرده ترجیح دارن چون هضمشون آسون تره و مخصوصا بهتره هنگام پختن درب ظرف رو محکم بست که بخار آب اون از بین نره و دلیل کسر املاح غذایی اونا نشه .

لبنیات

شیر تنها غذاییه که باید در تغذیه روزانه همه مردم ، و مخصوصا متفکرین جای داشته باشه ، چون با داشتن مقدار لازم فسفر و کلسیم ، خیلی راحت هضم و به درد تغذیه روزانه اونا می خوره . متفکرین باید روزانه نیم لیتر شیر بخورن البته اونا که شیر به مزاجشان موافق نیس می تونن از پنیر و ماست واسه جانشین اون استفاده کنن .

مایعات

بیشتر متفکرین عادت دارن واسه رفع خستگی روزانه مقداری چای یا قهوه بخورن و چون مصرف این مایعات کمی خستگی اونا رو کم می کنه ، اونا رو راضی می سازه ، اگه این مایعات بیشتر دلیل ازدیاد کار و خستگی بیشتر از اندازه می شن و از مصرف بیشتر از اندازه اون باید دوری کرد .

یادآور میشیم که بهترین مایعات واسه متفکرین ، آب و آب میوه های جور واجور و طبیعیه . اضافه کردن یکم آبلیموی تازه بر آب مصرفی بشرطی که خیلی وقتا باشه و با قند شیرین نشده باشه ( از نظر دارا بودن ویتامینای لازم ) قوای دفاعی بدن رو تکمیل می کنه .

یادتون نره مصرف شکلای جور واجور نوشابه های گازدار ، همه بی فایده س .

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *