اختلال دو قطبی و رژیم غذایی | رژیم غذایی

No Comments
مجموعه: رژیم درمانی

غنی ترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ ماهیا هستن

 

مشکل دوقطبی که بعضی وقتا به نام جنون دوره ای هم میگن، با نوسانات خلقی که طیف بزرگی از افسردگی تا بالاترین درجه دیوانگی و عاشقی (مانیا) رو در بر میگیره، در ارتباطه.
وقتی که دچار افسردگی میشین، ممکنه در انجام خیلی از فعالیتا، احساس غم و ناامیدی و از دست دادن چیزای مورد علاقه یا لذتا با شما همراه باشه و در وقتی دیگه که خلق وخویتان در جهتی دیگه تغییر کرد، ممکنه احساس سرخوشی و پرانرژی بودن به شما دست دهد. تغییرات خلقی ممکنه تنها چند بار در سال و یا بیشتر و به صورت چند بار در روز اتفاق بیفته. در بعضی موارد هم، مشکل دوقطبی به طور همزمان با نشونه های افسردگی و مانیا همراه س. علائم و شدت اون به طور قابل توجه ای از یکی به یکی دیگه فرق داره و در خیلی از موارد، فرد ممکنه به مدت طولانی هیچ علامتی از خود نشون نده.

 

با اینکه مشکل دوقطبی یه مریضی دراز مدت و خراب کننده س، شما می تونین این مریضی رو به کمک یه برنامه درمانی منظم و با به کار گیری داروها و روان درمانی کنترل کنین. دلیل مشکل دوقطبی مشخص نیس اما محققین فکر می کنن که مشابه تقریباً همه بیماریا، به وجود اومده به وسیله عمل دوطرفه ژنا و محیطه. منظور از محیط، محیط فیزیکی (مثل غذا، آلاینده ها و چیزای دیگه ای به جز اینا)، هم اینکه عوامل روانی، اجتماعی و فرهنگیه. هیچ تست آزمایشگاهی واسه تشخیص این مریضی موجود نیس و علائم اون می تونه با بقیه مشکلات روانی همپوشانی داشته باشه. به خاطر همین، این مشکل ممکنه تشخیص داده نشه و تحت درمان قرار نگیره.

 

واسه مشکل دوقطبی رژیم غذایی خاصی هست؟
رژیم غذایی خاصی واسه این نوع مشکل موجود نیس. با این وجود، مهمه که انتخابای غذایی درست داشته باشین تا بتونین وزن متعادل و مناسبی داشته و اونو حفظ کنین. این انتخابا عبارت ان از:
دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ رو زیاد کنین:
غنی ترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳، ماهیا مخصوصا ماهیای آب سرد مانند سالمون، ماکرل و هرینگ هستن. تحقیقات نشون داده که هرچه مصرف ماهی در جمعیتی بیشتر باشه، اندازه بروز افسردگی در اون جمعیت کمتره. برآورد شکلای جور واجور مریضی های مربوط به مصرف مقادیر پایین اسیدهای چرب امگا ۳ تو یه مطالعه نشون داد که مشکل دوقطبی بیماریه که بیشترین رابطه رو با کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ داره. علاوه بر ماهی، مغزها و دانه های روغنی مثل گردو، تخم کدوتنبل، تخم کتون، و روغن کلزا هم شامل آلفا لینولنیک اسید هستن که در بدن تبدیل به اسیدچرب امگا ۳ (ایکوزا پنتانوئیک اسید) می شن. افراد گیاهخوار می تونن واسه تأمین اسیدهای چرب امگا ۳، به جای ماهی، از این مواد غذایی گیاهی استفاده کنن.

 

تعادل قند خون خود رو حفظ کنین
رابطه مستقیمی بین خلق وخو با تعادل قند خون هست. خلق وخوی آدم تحت اثر چگونگی کارکرد سیستم عصبی مرکزی (یا مغز) است. غذای اصلی سلولای مغز، گلوکزه و مغز در شرایط عادی تموم انرژی لازم واسه فعالیتای روزانه خود رو از قند خون تأمین می کنه. پس هر چی بیشتر قندخون شما نوسان داشته باشه، خلق وخوی شمام بیشتر در نوسان هستش.

 

اندازه کالری دریافتی خود رو کنترل کنین
واسه حفظ وزن مناسب، اندازه دریافت کالری خود رو کنترل کنین و به طور منظم ورزش کنین. بعضی تحقیقات نشون دادن که افراد گرفتار به مشکل دوقطبی در خطر بالاتر واسه دچار شدن به اضافه وزن یا چاقی هستن.

 

غلات کامل واسه قلب مفیدن و می تونن اثر آروم بخش بر خلق وخوی شما دارا باشن

 

مواد غذایی موثر در کاهش استرس و تقویت تاثیر داروها در مشکل دوقطبی کدم ان؟
توتا: شکلای جور واجور توت شامل زغال اخته، تمشک، و توت فرنگی غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستن. تحقیقات نشون داده که ویتامین C به تنظیم سطح کورتیزول و جلوگیری از افزایش اون کمک می کنه. کورتیزول یه هورمون استرسه که از غده آدرنال ترشح می شه. در صورت افسردگی و اضطراب، سطح کورتیزول در بدنتون زیاد می شه که موجب فعال شدن جواب استرس، افزایش ضربان قلب و فشارخون، و سرکوب سیستم ایمنی می شه. اثرات بلندمدت سطح بالای کورتیزول شامل افزایش خطر دچار شدن به مریضی قلبی، افسردگی و بروز مشکلات در خوابه.

 

غلات کامل: غلات کامل واسه قلب شما مفیدن، اما هم اینکه می تونن اثر آروم بخش بر خلق وخوی شما دارا باشن. مصرف کربوهیدراتای پیچیده مثل برنج قهوه ای، نون گندم کامل و چیزای دیگه ای به جز اینا می تونه تولید سروتونین در مغز رو تحریک کنه. خیلی از تحقیقات نشون دادن که کمبود سروتونین بر خلق وخو اثر داشته و منتهی به بروز افسردگی و اضطراب می شه.

 

لبنیات: شیر و بقیه فرآورده های لبنی مثل ماست و پنیر، منابع خوب ریبوفلاوین هستن. دریافت مقادیر کافی این ویتامین، سیستمای سنتز و ترشح پروتئین رو تحتِ کنترل نگه می داره. در صورت کمبود ریبوفلاوین، این سیستم دچار مشکل شده، در نتیجه واکنشای استرس زا رخ میده.

 

سیب، پرتقال، موز: این میوه ها شامل فیبر و مقادیر بالایی ویتامین C هستن و می تونن موجب بهبود کارکرد سیستم ایمنی شن. هم اینکه، موز شامل اسیدآمینه تریپتوفانه که می تونه در بدن به هورمون سروتونین تبدیل شه. این هورمون باعث احساس آرامش و نشاط می شه.

 

چای گیاهی: نوعای جورواجور چایای آروم بخش در بازار وجود دارن که می تونن باعث کاهش اضطراب و نگرانی شن. بابونه قرن هاست که به عنوان یه درمان سنتی واسه ناراحتی معده، اضطراب و بی خوابی استفاده می شه. اضافه کردن مقدار کمی شیر به چای بابونه می تونه اثرات آروم بخشی اونو تقویت کنه.
شکلات تیره: شکلات تیره مثل شکلای جور واجور توت، سطح کورتیزول (هورمون استرس)، هم اینکه هورمونای اپی نفرین و نوراپی نفرین رو که موجب بروز احساس اضطراب و عصبانیت در شما می شن، کم می کنه. علاوه بر این، شکلات تیره مغزتون رو تحریک می کنه که موادی به نام اپوئیدها رو تولید کنه. این مواد به شما کمک می کنن که احساس بهتری داشته باشین.

 

دریافت منیزیم رو زیاد کنین
منیزیم ماده معدنیه که باعث حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه ها و اعصاب، ضربان منظم قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و استواری استخوانا می شه. بعضی از علائم کمبود منیزیم عبارت ان از: گرفتگی عضله ها، ضعف عضلانی، ریتم بی نظم ضربان قلب، پرفشاری خون، مشکلات عصبی، افسردگی، بی خوابی، کاهش اشتها، یبوست، بیش فعالی، و تشنج.

 

به دلیل شباهت شیمیایی منیزیم به لیتیوم (لیتیوم عادی ترین داروی مورد استفاده واسه اثبات خلق وخوه)، این ماده معدنی در مشکل دوقطبی بسیار موردتوجهه. دلایلی هست مربوط به اینکه لیتیوم ممکنه به مکانایی در داخل سلول وصل شه که شایدً مکان اتصال منیزیمه. منیزیم می تونه از ورود مقادیر زیاد کلسیم به داخل سلولا جلوگیری به عمل آورد (یعنی، بلوکه کننده طبیعی کانال کلسیمه) و از این روش به کاهش بعضی از علائم بیماریا کمک کنه. علاوه بر این، نقش منیزیم به عنوان یه پشتیبانی کننده از خواب خوب هم اینجا خیلی با اهمیته. چون خیلی از افراد گرفتار به مشکل دوقطبی، خیلی در مرحله عاشقی این مریضی با کم خوابی و بی نظمی در الگوی خواب مواجه می شن. مواد غذایی غنی از منیزیم شامل: غلات کامل، حبوبات و مخصوصا سبزیای برگ سبز تیره هستن. تخم کدوتنبل و ماهی سالمون هم شامل منیزیم هستن. شما باید روزانه ۴۰۰ میلی گرم منیزیم دریافت کنین. اگه دارای علائم کمبود منیزیم هستین، بهتره از مکمل این ماده معدنی استفاده کنین.

 

رژیم غذایی ناسالم در تحریک نوسانات خلقی مشکل دوقطبی نقش داره؟
پایه یه رژیم غذایی سالم فقط این نیس که بدونیم چی باید بخوریم، بلکه دونستن چیزایی که نباید مصرف کرد، هم مهمه. تحقیقات گذشته نشون دادن که غذاهای خاص مثل کافئین و شکر، به طورکلی می تونن مدیریت مشکل دوقطبی رو با مشکل مواجه کنن. در صورت حذف غذاهای تشدیدکننده مشکل دوقطبی، شما میتونین که نوسانات خلقی خود رو بیشتر کنترل کرده و دوره های عاشقی این مریضی رو کم کنین. هم اینکه، می تونین سلامت قلب خود رو هم بهتر کرد.

 

این نکته خیلی با اهمیته چون خطر بروز بیماریای قلبی ـ عروقی در افراد گرفتار به مشکل دوقطبی در مقایسه با همتایان اونا بیشتره. دلیل این ممکنه این باشه که افراد گرفتار به مشکل دوقطبی:
کمتر احتمال داره که دست کم سه واحد در روز میوه و سبزی مصرف کنن،
بیشتر احتمال داره که فقط یه وعده در روز دریافت کنن،
کمتر احتمال داره که غذاهای سالم بپزن و یا بخرن.
علاوه بر این، اثرات جانبی داروهای مصرفی، ورزش کم، مصرف دخانیات، و نبود دسترسی به مراقبتای لازم از جمله بقیه دلایل احتمالی بالاتر بودن خطر بروز بیماریای قلبی ـ عروقی در مبتلایان به مشکل دوقطبیه.
نکته: کافئین، قندهای ساده، نمک و چربیای اشباع و ترانس مشکل دوقطبی رو شدید شدن می کنن.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *